Siirry sisältöön
Etusivu > Kaikki artikkelit > Etelä-Savossa kehitetään sähköisen asioinnin raportointia

Etelä-Savossa kehitetään sähköisen asioinnin raportointia

Terveysalan asiantuntijayritys Medaffconin toteuttama projekti on sote-uudistuksen tavoitteiden ytimessä.

Sähköisen asioinnin raportointi parani ja kustannusten vertailu helpottui ja selkiytyi Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymässä Essotessa tänä syksynä Medaffconin kehittämän mallinnuksen ansiosta. Essote julkaisi maaliskuussa 2021 chat-palvelun kaikkien asiakkaidensa käytettäväksi verkkosivuillaan.

Etelä-Savon sote-uudistuksen ICT-asiantuntija Anni Sormusen mukaan sähköisen asioinnin laajentaminen on tärkeä kehityskohde Etelä-Savossa ja kärkiteema hyvinvointialueen valmistelussa.

”Aloitimme projektin Medaffconin kanssa, koska meille tuli tarve selvittää chat-asioinnin kustannusvaikuttavuutta ja sitä, millaisia säästöjä se tuo verrattuna puhelinasiointiin”, Sormunen kertoo.

Medaffconin laatiman mallinnuksen avulla voidaan laskea ja visualisoida, kuinka paljon asukkaat käyttävät sähköisiä ja puhelinpalveluja ja mitkä ovat palveluiden kustannukset ja vaikutukset budjettiin.

Tavoitteena on auttaa päättäjiä päätöksenteossa tuottamalla heille dataan perustuvaa tietoa. Mallinnus havainnollistaa sähköisen asioinnin etua puhelimeen verrattuna. Chatin kustannukset ovat alhaisemmat kuin puhelinpalvelun, joka mm. sitoo enemmän työvoimaa.

”Voimme osoittaa, että sähköiseen asiointiin kannattaa panostaa, vaikka kehittäminen aiheuttaa kustannuksia. Kustannuslaskelmat osoittavat, että panostukset ovat sen arvoisia”, Sormunen toteaa.

Hankepäällikkö Paula Pusenius lisää, että sähköinen asiointi parantaa palveluiden saatavuutta ja vapauttaa resursseja niihin palveluihin, joissa fyysistä kohtaamista tarvitaan.

Maaliskuussa käyttöön otettu chat mahdollistaa kiireettömän asioinnin Essoten verkkosivuilla, jossa asiakkaan ottaa vastaan ensin asiakaspalvelijabotti Essi. Essi ohjaa asiakasta siirtymään oikean tiedon äärelle ennalta määriteltyjä polkuja pitkin. Essi osaa myös tarjota asiakkaalle oikeat kiireettömät yhteydenottokanavat.

Medaffcon toteutti projektin elo–syyskuussa. Projektipäällikkö Werneri Tuompon mukaan projekti on sote-uudistuksen tavoitteiden ytimessä, se kokoaa yhteen tietoa eri lähteistä, edesauttaa tiedolla johtamista ja mahdollistaa kustannusten arvioinnin.

”Käynnissä olevan SOTE-uudistuksen yhteydessä otetaan paljon uusia toimintatapoja käyttöön, mutta niiden budjettivaikutuksien arviointi on osittain jäänyt. Tässä projektissa Etelä-Savon hanketyöntekijät lähtivät ansiokkaasti hakemaan näyttöä uuden palvelun vaikutuksista. Medaffconille tämä oli luontainen projekti, sillä yrityksestä löytyy laajaa terveystaloustieteen osaamista”.

Projektissa rakennettu tiedolla johtamisen mallinnus päivittyy ajantasaisesti ja laskee budjettivaikutuksia myös tilanteiden muuttuessa.

Lisätietoja

Anni Sormunen

ICT-asiantuntija
040 359 8000
anni.sormunen@etela-savo.fi

Paula Pusenius

Hankepäällikkö
040 359 9489
paula.pusenius@etela-savo.fi

Etelä-Savon hyvinvointialueen SOTE-uudistus

Jaana Ahlamaa

Lääketieteellinen johtaja, SOTE-liiketoiminta
050 576 7325
jaana.ahlamaa@medaffcon.fi

Medaffcon Oy

Takaisin ylös